تضعیف ریه ها با کمبود ویتامین K
نتایج مطالعات جدید محققان دانشگاه کپنهاگ نشان داده اند، افرادی که سطح ویتامین K پایین تری دارند، از سلامت ضعیف ریه رنج می برند و خطر ابتلا به آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) در این دسته از افراد بالاتر است.

✔️ویتامین K، در سبزیجات برگ سبز، روغن های گیاهی و غلات یافت می شود. این ماده مغذی در لخته شدن خون نقش دارد و بنابراین به بدن در بهبود زخم ها کمک می کند؛ با این حال اطلاعات زیادی در رابطه با نقش این ویتامین در سلامت ریه ها در دسترس نیست.

✔️محققان در این مطالعه داده های حدود 4 هزار فرد با میانگین سنی 50 سال را مورد مطالعه قرار دادند. شرکت کنندگان، علاوه بر آزمایش خون، در تست اسپیرومتری که برای بررسی عملکرد ریه انجام می شود، شرکت کردند. اسپیرومتری، حجم بازدمی اجباری (FEV1) یا حجمی از هوا که می توان پس از بازدم از ریه ها خارج کرد و ظرفیت حیاتی اجباری (FVC) یا حجم هوایی که می توان پس از یک دم عمیق و با حداکثر توان از ریه ها خارج کرد را اندازه گیری می کند.

✔️محققان دریافتند:افراد دارای سطوح پایین تر ویتامین K، به طور متوسط FEV1 و FVC پایین تری داشتند. یافته ها همچنین نشان داده اند، احتمال مبتلا بودن به آسم یا COPD در گروهی که سطوح پایین‌ تری از ویتامین K داشتند بیشتر بود.

✔️دانشمندان اظهار داشتند: نتایج مطالعات پیشین نشان داده بودند که ویتامین K نقش مهمی در خون دارد و برای سلامت قلب و استخوان نیز مهم است، با این حال تحقیقات بسیار کمی در مورد تاثیر ویتامین K در سلامت ریه ها وجود دارند؛ این، از اولین مطالعاتی است که نشان داده است ویتامین K می تواند نقش مهمی در حفظ سلامت ریه های ما داشته باشد.



تاریخ انتشار: 10:24:22 1402/06/26
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه