امیدی تازه برای درمان MS: حمله به ویروس EVB در آزمایش‌های بالینی موفق ظاهر شد.شرکت آمریکایی Atara Biotherapeutics در فاز اول آزمایش‌های بالینی خود دریافته که با هدف قرار دادن ویروس اپشتین-بار (EVB) می‌توان به درمان بیماران ام‌اس پرداخت. در این آزمایش‌ها 20 نفر از 24 بیماری که داوطلب شده بودند، پس از یک سال بهبودهای قابل توجهی را در وضعیت خود مشاهده کردند.

✔️درمانی که شرکت Atara Biotherapeutics طراحی کرده با کاشت سلول‌های T به ویروس مشهوری موسوم به اپشتین-بار حمله می‌کند که تحقیقات زیادی آن را به عنوان عامل بیماری اسکلروز چندگانه یا ام‌اس معرفی کرده‌اند. 20 نفر از شرکت‌کنندگان در آزمایش‌های بالینی این شرکت از بهبود شرایط جسمانی یا توقف افت سلامتی خبر داده‌اند. به‌علاوه، هیچ اثری از عوارض جانبی جدی گزارش نشد. این سلول‌های T از افرادی به دست آمده که از ویروس اپشتین-بار رها و درمان شده بودند.

✔️نتایج مطالعات فاز 1 کارآزمایی بالینی Atara هنوز به همتاداوری نرسیده و گروه کنترلی در این مطالعه در کار نبوده است. از سوی دیگر، همچنان سال‌ها تحقیق باید روی گروه‌های بزرگ‌تری از بیماران انجام بگیرد تا این درمان برای مصرف عمومی به تایید برسد. اما می‌توان امیدوار بود که هدف قرار دادن ویروس EVB بتواند کلید درمان بیماری ام‌اس باشد.

✔️دانشمندان هنوز به طور دقیق متوجه نشده‌اند که چه چیزی بیماری ام‌اس را به وجود می‌آورد. در حال حاضر بیش از 900 هزار نفر در آمریکا و 130 هزار نفر در انگلیس به ام‌اس مبتلا هستند. با این حال، محققان دانشگاه هاروارد دی ماه امسال در تحقیق گسترده‌ای روی 10 میلیون سربار دریافتند که EBV می‌تواند عامل اصلی بیماری اسکلروز چندگانه باشد. کسانی که این ویروس را در بدن خود داشتند، 32 برابر بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری قرار داشتند.

✔️در بیماری ام‌اس، سیستم ایمنی بدن به سلول‌های عصبی حمله می‌کند و علائمی مثل خستگی و دشواری در حرکت را به وجود می‌آورد. حالت پیشرفته این بیماری از هر 10 نفر فقط در یک مورد به وجود می‌آید و به مرور زمان بدتر می‌شود. متاسفانه با وجود تحقیقات فراوان، هنوز درمانی برای ام‌اس پیدا نشده اما درمان تزریقی جدید می‌تواند نوید آینده بهتری را برای این افراد بدهد.


تاریخ انتشار: 5:45:51 1401/11/05
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه