نوشیدن آب کافی، ریسک نارسایی قلبی را کاهش می‌دهد.براساس پژوهشی که روی بیش از ۱۱ هزار فرد بزرگسال بین ۴۵ تا ۶۶ سال در طول ۲۵ سال انجام شده، نوشیدن آب به اندازه‌ی کافی ریسک نارسایی قلبی را کاهش می‌دهد.

✔️براساس پژوهشی جدید، نوشیدن آب در میانسالی ریسک ابتلا به نارسایی قلبی را کاهش می‌دهد. پژوهشگرها به تحلیل اطلاعات بیش از ۱۱ هزار فرد بزرگسال بین سنین ۴۵ تا ۶۶ سال پرداختند و آن‌ها را به مدت ۲۵ سال پیگیری کردند. آن‌ها برای بررسی سطوح نوشیدن آب به بررسی سطوح سدیم خون یا سرم سدیم شرکت‌کننده‌ها پرداختند که با کاهش سطح مایعات بدن افزایش می‌یابد.

✔️به گفته‌ی ناتالیا دیمیتروا، پژوهشگر آزمایشگاه طب احیای قلبی عروقی در مؤسسه‌ی ملی قلب، ریه و خون (NHLBI)، محدوده‌ی نرمال سرم سدیم ۱۳۵ تا ۱۴۶ میلی‌مول بر لیتر (mmol٫L) است؛ اگرچه مقادیر بالاتر از این طیف می‌توانند باعث ذخیره‌سازی آب در بدن شود.

✔️براساس یافته‌ها، افرادی که سطوح سرم سدیمشان در انتهای بالای طیف نرمال (بالای ۱۴۳ میلی‌مول بر لیتر) قرار دارد با ۳۹ درصد افزایش خطر ابتلا به نارسایی قلبی در بازه‌ای ۲۵ ساله روبه‌رو هستند. نارسایی قلبی به شرایطی گفته می‌شود که در آن ماهیچه‌های قلب قادر به پمپاژ خون کافی و برآورده ساختن نیازهای عادی بدن نیستند. پژوهش یادشده که روز سه‌شنبه ۲۹ مارس در مجله‌ی European Heart منتشر شد، نشان می‌دهد به ازای هر ۱ میلی مول بر لیتر (mmol٫L) افزایش در سطح سرم سدیم در محدوده‌ی نرمال، احتمال ابتلا به نارسایی قلبی به اندازه‌ی ۵ درصد افزایش می‌یابد.

✔️یافته‌ها همچنین پس از در نظر گرفتن معیارهای تأثیرگذار بر ریسک نارسایی قلبی از جمله سن، جنسیت، شاخص توده‌ی بدنی، سطوح کلسترول، وضعیت استعمال دود، فشار خون بالا و همچنین اضافه کردن نمک به غذا به دست آمدند. شرکت‌کنندگان از ابتدا از گروه افراد مبتلا به دیابت، چاقی یا نارسایی قلبی جدا شدند. بااین‌حال، پژوهش تنها یک رابطه‌ بین سطح بالاتر سم سدیم و نارسایی قلبی پیدا کرده است و نیاز به آزمایش کنترل‌شده‌ی تصادفی که در آن افراد به‌صورت تصادفی آب بیشتری بنوشند برای تأیید یافته‌ها احساس می‌شود.
✔️نوشیدن مایعات کافی برای عملکرد بدن از جمله کمک به پمپاژ خون در قلب اهمیت زیادی دارد. مؤلفان پژوهش به‌طور کلی توصیه می‌کنند زنان روزانه بین ۶ تا ۸٫۵ لیوان (۱٫۵ تا ۲ لیتر) و مردان بین ۸٫۵ تا ۱۲٫۵ لیوان (۲ تا ۳ لیتر) مایعات بنوشند. دکتر راگاوندرا بالیا، استاد کاردیولوژی و پزشکی داخلی مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو که در این پژوهش هم مشارکتی نداشت می‌گوید:

💥یافته‌ها امید‌بخش هستند و نشان می‌دهند در گروه منتخب افراد، نوشیدن مایعات از نارسایی قلبی جلوگیری می‌کند.💥

✔️بااین‌حال یافته‌ها بر تمام افراد اعمال نشدند زیرا این پژوهش افراد مبتلا به دیابت، چاقی و نارسایی قلب را جدا کرده است. همچنین بالیا تأکید می‌کند که نیاز افراد به مایعات براساس معیارهای مختلفی مثل میزان ورزش و شرایط زمینه‌ای پزشکی و دارویی متغیر است. برای مثال افراد مبتلا به نارسایی قلبی باید جذب مایعات روزانه را به ۸٫۵ لیوان (۲ لیتر) محدود کنند زیرا نارسایی قلبی می‌تواند باعث ایجاد مایعات در بدن شود. همچنین افرادی که داروهای ادرارآور را مصرف می‌کنند که به حذف نمک و آب بدن کمک می‌کنند، لازم نیست آب بیشتری بنوشند زیرا نوشیدن آب بیشتر برای آن‌ها می‌تواند مانند فشار دادن دو پدال گاز و ترمز به‌صورت هم‌زمان باشد.

✔️همچنین به گفته‌ی بالیا اگر افراد سطح بالای سرم سدیم را داشته باشند می‌توانند با پزشک خود درباره‌‌ی میزان نوشیدن آب مشورت کنند. یکی از محدودیت‌های این پژوهش این است که به‌صورت مستقیم به اندازه‌گیری میزان نوشیدن افراد نمی‌پردازد بلکه از سطح سرم سدیم به‌عنوان واسطه‌ای برای سطح مایعات استفاده می‌کند. گرچه نمک موجود در رژیم غذایی افراد می‌تواند بر سطوح سرم سدیم تأثیر بگذارد، پژوهش‌های گذشته نشان می‌دهند حتی تفاوت‌های بزرگ در مقدار مصرف نمک در افراد تأثیر اندکی بر سطح سرم سدیم دارند زیرا کلیه‌ها معمولاً در استخراج نمک اضافی عملکرد خوبی دارند. درمقابل، تفاوت در میزان نوشیدن مایعات تأثیر زیادی بر سطح سرم سدیم دارد.

✔️هنوز مشخص نیست چرا نوشیدن مایعات زیر سطح بهینه ریسک نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد اما وقتی شخصی آب کمتری می‌نوشد بدن او ماده‌ای شیمیایی به نام هورمون آنتی‌دیورتیک (ADH) را آزاد می‌کند که به کلیه‌ها می‌گوید آب را ذخیره کنند و مقدار کمتری ادرار تولید کنند. در عین حال، بدن سیستم رنین، آنژیوتنزین، آلدوسترون را فعال می‌کند که بر فشار خون بالا تأثیر می‌گذارد و یکی از معیارهای بزرگ ریسک قلبی عروقی است.

✔️یافته‌ها همچنین منطبق با پژوهش‌های قبلی گروه هستند که در آن موش‌هایی که در طول زندگی خود دسترسی کمتری به آب داشتند بیشتر درمعرض خطر سفت شدن ماهیچه‌ها‌ی قلبی یا فیبروز قلبی قرار می‌گرفتند. افراد می‌توانند با استفاده از سبک زندگی سالم ازجمله خوردن غذاهای سالم، عدم استعمال دخانیات، حفظ وزن سالم و کنترل شرایط منجر به نارسایی ازجمله فشار خون بالا، ریسک نارسایی قلبی را کاهش دهند.



تاریخ انتشار: 8:20:21 1401/10/09
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه