دیابت نوع 2 می‌تواند احتمال ابتلا به 57 بیماری دیگر از جمله سرطان را افزایش دهدمحققان بریتانیایی در تحقیق گسترده جدیدی دریافته‌اند که دیابت نوع 2 می‌تواند خطر ابتلا به 57 بیماری دیگر از جمله سرطان، بیماری‌های کلیه و عصبی را افزایش دهد.

پژوهشگران دانشگاه کمبریج در مطالعه‌ای به بررسی تاثیرات بیماری دیابت نوع 2 در ابتلا به سایر بیماری‌ها پرداختند. این نوع از دیابت عمدتا در ارتباط با اضافه وزن، بی‌تحرکی یا عوامل موروثی تشخیص داده می‌شود و می‌تواند بیماری‌های بیشتری را به وجود بیاورد.

محققان با بررسی اطلاعات 3 میلیون نفر از UK Biobank و پرونده‌های GP و در نظر گرفتن 116 بیماری رایج در افراد میان‌سال که گروه هدف این تحقیق بودند، دریافتند که دیابت نوع دو می‌تواند ریسک ابتلا به 57 بیماری را افزایش دهد. احتمال ابتلا به سرطان با این بیماری 9 درصد بیشتر می‌شود.

بیماران دیابت نوع دو تقریبا 5.2 برابر بیشتر در معرض خطر بیماری کلیوی مرحله آخر، 4.4 برابر بیشتر در معرض سرطان کبد و 3.2 برابر بیشتر در معرض تباهی لکه زرد چشم قرار می‌گیرند. در بحث بیماری‌های گردش خون نیز شانس ابتلا به 23 بیماری بیشتر می‌شود.

این نوع از دیابت همچنین 2.6 برابر خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی، 2.3 برابر خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی، 1.9 برابر خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی و 1.8 برابر خطر ابتلا به بیماری‌های روانی را افزایش می‌دهد. این تحقیق روی افراد بالای 30 سال تمرکز داشت و پژوهشگران اعلام کردند که چنان‌چه فرد مبتلا سنی کمتر از 50 سال داشته باشد، خطر بیماری‌های ثانویه برای او بیشتر می‌شود.

دکتر «الیزابت رابرتسون»، رئیس مرکز تحقیقات دیابت بریتانیا می‌گوید: «این مطالعه با ارائه جزئیاتی نگران‌کننده فراگیری غیرقابل قبول مشکلات سلامتی در افراد میان‌سال مبتلا به دیابت نوع 2 را نشان می‌دهد، و اثرات بلندمدت جدی و خطرناک دیابت بر روی بدن را متذکر می‌شود. به همین خاطر مهم است افرادی که بیشتر در معرض این دیابت قرار دارند تحت حمایت قرار بگیرد و کسانی که به این بیماری مبتلا هستند به مراقبت‌های روتین و حمایت‌های لازم دسترسی داشته باشند تا شرایط را کنترل کنند و بیماری‌های بعدی را به تعویق بیندازند.».



تاریخ انتشار: 19:15:19 1401/08/22
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه