شرحی بر سندرم نفروتیک
سندرم نفروتیک جزو اختلالات کلیوی است و در آن مقدار زیادی پروتئین از راه ادرار دفع می‌گردد.

✔️سندرم نفروتیک معمولاً بر اثر آسیب‌دیدگی دسته‌هایی از عروق خونی کوچک کلیوی که مواد زائد و مایعات اضافی را از بدن فیلتره می‌کنند، ایجاد می‌شود. این بیماری موجب ورم یا ادم (به‌خصوص در پا و قوزک پا) و افزایش خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها می‌شود
 
✔️نشانه‌ها و علائم سندرم نفروتیک عبارت‌اند از:

➖ورم (ادم) شدید، به‌خصوص در اطراف چشم‌ها، پاها و قوزک پا
➖ادرار کف‌آلود، که ممکن است ناشی از وجود مقادیر زیاد پروتئین در آن باشد
➖افزایش وزن ناشی از احتباس زیاد مایعات
➖خستگی مفرط
➖کاهش اشتها

 ◀️علل سندرم نفروتیک

✔️سندرم نفروتیک معمولاً بر اثر آسیب‌دیدگی دسته‌هایی از عروق خونی کوچک کلیوی (گلومرول‌ها) ایجاد می‌شود.

✔️گلومرول‌ها هنگام عبور خون از کلیه، آن را تصفیه می‌کنند و مواد ضروری را از مواد غیرضروری جدا می‌کنند. گلومرول‌های سالم مانع تراوش پروتئین خون (عمدتاً آلبومین) – که برای حفظ مقادیر مناسب مایعات بدن لازم است – به درون ادرار می‌شوند. در صورت آسیب‌دیدگی این گلومرول‌ها، مقادیر بالای پروتئین از طریق ادرار دفع می‌گردند و سندرم نفروتیک ایجاد می‌شود.

◀️علل احتمالی متعدد
  
✔️بیماری‌ها و مشکلات زیادی می‌توانند به گلومرول‌ها آسیب زده و باعث ایجاد سندرم نفروتیک شوند؛ برای نمونه:

➖بیماری‌ دیابتی کلیه: دیابت می‌تواند منجر به آسیب کلیوی (نفروپاتی دیابتی) شده و روی گلومرول‌ها تأثیر بگذارد.

➖اختلال Minimal change disease: این مورد شایع‌ترین علت سندرم نفروتیک در کودکان است. در minimal change disease عملکرد کلیه غیرطبیعی می‌شود ولی اگر بافت کلیه را زیر میکروسکوپ بررسی کنیم، ظاهری طبیعی یا تقریباً طبیعی دارد. علت عملکرد غیرطبیعی کلیه هم قابل تشخیص نیست.

➖گلومرواسکلروز فوکال سگمنتال: در این بیماری که ممکن است در نتیجه‌ٔ سایر بیماری‌ها یا نقص‌های ژنتیکی ایجاد شود یا علت آن نامشخص باشد، در بعضی از گلومرول‌ها بافت اسکار تشکیل می‌شود.

➖نفروپاتی غشایی: این اختلال کلیوی بر اثر ضخیم‌ شدن غشاهای داخل گلومرول‌ها ایجاد می‌شود. علت اصلی نفروپاتی غشایی مشخص نیست ولی گاهی اوقات با بیماری‌های دیگری از قبیل: هپاتیت B، مالاریا، لوپوس و سرطان مرتبط است.

➖لوپوس منتشر: این بیماری التهابی مزمن می‌تواند منجر به آسیب شدید کلیوی شود.

➖آمیلوئیدوز: این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که موادی به نام پروتئین‌های آمیلوئید در اندام‌های شما تجمع پیدا کنند. این امر اغلب بر کلیه‌ها تأثیر گذاشته و به سیستم فیلتراسیون آن‌ها آسیب می‌زند.

➖تشکیل لخته در وریدهای کلیوی: ترومبوز ورید کلیوی (تشکیل لخته و انسداد ورید کلیوی) می‌تواند منجر به سندرم نفروتیک شود.

◀️ریسک‌فاکتورها

✔️عواملی که می‌توانند خطر ابتلا به سندرم نفروتیک را افزایش دهند، عبارت‌اند از:

🔺بیماری‌هایی که به کلیه‌ها آسیب می‌زنند: بعضی از بیماری‌ها خطر ابتلا به سندرم نفروتیک را افزایش می‌دهند؛ برای نمونه: دیابت، لوپوس، آمیلوئیدوز و سایر بیماری‌های کلیوی.

🔺داروهایی از قبیل: داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و داروهایی که برای از بین بردن عفونت‌ها به‌کار می‌روند، می‌توانند موجب افزایش خطر ابتلا به سندرم نفروتیک شوند.

🔺عفونت‌هایی مانند: HIV (عامل ایدز)، هپاتیت B، هپاتیت C و مالاریا می‌توانند خطر ابتلا به سندرم نفروتیک را افزایش دهند.

◀️عوارض ثانویه

✔️عوارض ثانویه‌ٔ احتمالی سندرم نفروتیک عبارت‌اند از:

◼️لخته‌های خونی: ناتوانی گلومرول‌ها در تصفیه‌ٔ خون می‌تواند منجر به فقدان پروتئین‌هایی شود که از تشکیل لخته‌های خونی جلوگیری می‌کنند؛ در نتیجه احتمال تشکیل این لخته‌ها (ترومبوز) در ورید افزایش می‌یابد.

◻️افزایش کلسترول و چربی خون: اگر سطح پروتئین آلبومین خون کاهش یابد، کبد آلبومین بیشتری تولید می‌کند و همزمان با آن کلسترول و تری‌گلسیرید (چربی) بیشتری هم آزاد می‌کند.

◼️سوء‌تغذیه: کاهش زیاد پروتئین‌های خون می‌تواند منجر به سوءتغذیه شود. این امر می‌تواند باعث کاهش وزن شود ولی در عین حال، بدن هم دچار ورم می‌گردد، این ورم ممکن است مانع تشخیص ظاهری کاهش وزن شود. سوءتغذیه همچنین ممکن است باعث کاهش گلبول‌های قرمز (کم‌خونی) و کاهش سطح ویتامین D و کلسیم شود.

◻️افزایش فشار خون: آسیب‌دیدگی گلومرول‌ها و تجمع مواد زائد ناشی از آن در خون (اورمی) می‌تواند سبب افزایش فشار خون شود.

◼️نارسایی حاد کلیه: اگر کلیه‌هایتان بر اثر آسیب‌دیدگی گلومرول‌ها، توانایی تصفیه‌ٔ خون را از دست دهند، ممکن است مواد زائد به سرعت در خون تجمع پیدا کنند؛ در این صورت ممکن است فوراً به دیالیز (روشی مصنوعی برای حذف مایعات اضافی و مواد زائد از خون) نیاز داشته باشید؛ دیالیز توسط دستگاهی مخصوص (dialyzer) انجام می‌شود.

◻️بیماری مزمن کلیه: سندرم نفروتیک ممکن است باعث شود که کلیه‌هایتان به‌تدریج در طول زمان عملکرد خود را از دست دهند. اگر عملکرد کلیوی به قدر کافی پایین بیاید، ممکن است نیازمند دیالیز یا پیوند کلیه شوید.
عفونت‌. خطر ابتلا به عفونت‌ها در افراد مبتلا به سندرم نفروتیک ممکن است بیشتر باشد.


تاریخ انتشار: 19:53:46 1400/07/14
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه