بیماری قارچ سیاه یا موکورمایکوزیس
Mucormycosis or Zygomycosis💕

بیماری قارچ سیاه یا موکورمایکوزیس (که بعضی اوقات زیگومیکوز نیز نامیده می‌شود) یک عفونت قارچی جدی اما نادر بوده که ناشی از گروهی از کپک‌ها به نام موکورمیسِت‌ها است. این قارچ‌ها در محیط زندگی انسان، به ویژه در خاک و در مواد آلی پوسیده، مانند برگ، توده‌های کمپوست (پسماند آلی تجزیه شده که برای کود در کشاورزی استفاده می‌شود) و کودهای حیوانی یا چوب پوسیده وجود دارند. افراد با قرارگیری در معرض انواع اسپورهای این قارچ در محیط، دچار این بیماری می‌شوند.

✔️قارچ سیاه و هاگ‌های آن در خاک بیشتر هستند که از طریق هوا منتقل شده و در تابستان و پاییز بیشتر از زمستان یا بهار وجود دارند. انواع عفونت‌های ریه یا سینوس‌ها می‌توانند پس از تنفس افراد در محیط حاوی هاگ این نوع کپک ایجاد شوند. بیماری عفونی قارچ سیاه یا موکورمایکوزیس معمولاً در افرادی ظهور پیدا می‌کنند که مبتلا به مشکلات زمینه‌ای هستند یا داروهای مصرفی آن‌ها توانایی بدن در مبارزه با میکروب‌ها و بیماری‌ها را کاهش می‌دهند.

✔️پس از ورود قارچ به پوست از طریق بریدگی، تراشیدن، سوختگی یا انواع دیگری از آسیب‌های پوستی، بیماری قارچ سیاه می‌تواند روی پوست افراد ایجاد شود. معمولاً این بیماری اغلب با رشد هیف در داخل رگ‌های خونی و اطراف آن‌ها گسترش می‌یابد و سپس در اطراف سوراخ‌های بینی و چشم ظاهر شده، باعث سیاه شدن بینی می‌شود و در صورتی که متوقف نشود کشنده است زیرا به داخل مغز حرکت کرده و می‌تواند به طور بالقوه تهدید‌کننده زندگی به ویژه در افراد دیابتی یا مبتلا به نقص ایمنی باشد.

◀️ارتباط کرونا و بیماری قارچ سیاه 

✔️موکور مایکوزیس که معمولاً با نام بیماری قارچ سیاه از آن یاد می‌شود را می‌توان یک عفونت قارچی تهاجمی مرتبط با COVID – 19 دانست. به صورت کلی در دنیا گزارشات موکورمایکوزیس مرتبط با COVID نادر بوده است، اما تا کنون در هند حدود 8848 مورد بیماری قارچ سیاه یا موکور مایکوزیس گزارش شده است، گفته شده که در این میان بیش از 219 نفر جان خود را از دست داده‌اند. افزایش عفونت‌های قارچ سیاه، بیشتر در بیمارانی که موارد شدید Covid – 19 داشتند و شیوع آن با استفاده بیش از حد از استروئیدها (داروهای ضد التهاب یا انواع کورتون‌ها مانند دگزامتازون) در درمان ویروس کرونا مرتبط بوده است، این داروها اگر به صورت طولانی مدت استفاده شوند، می‌توانند به شدت سیستم ایمنی بدن را به خطر بیندازند.

✔️علاوه بر این میزان بالای دیابت در هند نیز از علل دیگر شیوع این بیماری بوده زیرا میزان قند خون بالا با ایجاد حساسیت در بدن مرتبط است، هند دومین کشور در جهان برای داشتن بیش‌ترین آمار ابتلا به دیابت است. همچنین در میان بیماران مبتلا به کرونا، بروز این بیماری در افرادی که در بخش مراقبت‌های ویژه و زیر دستگاه ونتیلاتور قرار گرفته‌اند بیشتر بوده زیرا مجاری تنفسی آن‌ها در معرض رطوبت و نم قرار گرفته است. تخمین زده شده است که بسته به محل عفونت و شرایط بیماری‌های زمینه‌ای، بین 40 تا 80 درصد از افرادی که به هر نوع موکور مایکوزیس مبتلا می‌شوند، در اثر این بیماری می‌میرند. به دلیل شیوع رو به رشد این بیماری در هند، دولت در بسیاری از ایالت‌ها شرایط مربوط به این بیماری را اپیدمیک اعلام کرده است.

 🔬MLSandBIOLOGY



تاریخ انتشار: 19:32:50 1400/06/24
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه