نکات کووید و واکسن ها (بخش سوم)
☑️ برای رسیدن به ایمنی مناسب در جامعه،در مورد سوش اصلی یا ووهان،باید حداقل ۶۷ درصد جامعه ایمن می شدند؛اما در مورد سوش دلتا،این عدد بالای ۸۰ درصد سطح جامعه باید باشد.

☑️ علت اصلی بالا رفتن فشار خون بعد از تزریق واکسن های کووید،بالا رفتن آنژیوتانسین ll است.

☑️ طبق گزارش اخیر CDC، افراد غیر واکسینه حدود ۲۹ برابر افراد واکسینه شده،احتمال بستری در بیمارستان،به دنبال ابتلا به کووید را دارند.

☑️ مطالعات مختلف نشان داده،که علاوه بر واکسیناسیون افراد،درمان سریع،قاطع و زودرس افراد با داروهای مناسب،نیز بسیار در کاهش میزان بستری در بیمارستان و مرگ و میر به دنبال ابتلا به بیماری نقش دارد.

☑️ دیده شده،شستشوی مکرر بینی با آب و نمک(نرمال سالین)،در کاهش ابتلا و یا شدت ابتلا ممکن است موثر باشد.

☑️ تا به امروز موثرترین واکسن های کووید،واکسن های از نوع mRNA(مودرنا،بایونتک فایزر) بوده است.اما گفته شده،واکسن های پروتئین ساب یونیت هم احتمالا تاثیری مشابه و یا ممکن است حتی بیشتر از آنها داشته باشند.

☑️ طبق بیانیه WHO،هیچ نوع ممنوعیت مطلق مصرف واکسن آسترازنیکا در افراد بالای ۱۸ سال،بجز سابقه آلرژی شدید به یکی از اجزای واکسن(از قبیل polysorbate 80،که مشابه PEG در واکسن فایزر است)وجود ندارد.

☑️ طبق نظر قاطع کمیته ACR،بیمارانی که تحت درمان با داروهای ذیل هستند،نیازی به توقف مصرف داروها در زمان تزریق واکسن کووید ندارند:
پردنیزولون با دوز مساوی یا کمتر از ۲۰ میلی گرم در روز،هیدروکسی کلروکین

☑️ با توجه به اینکه عوارض ترومبوتیک پس از تزریق واکسن(VITT)،شباهت زیادی با واکنش HIT که بدنبال مصرف هپارین است،دارد؛ و داروهای از دسته DTI نظیر  آرگاتروبان طبق نظر FDA در HIT،به عنوان یک درمان مناسب پذیرفته شده اند،بنابراین در موارد شدید و مقاوم به درمان VITT,این داروها شاید بتوانند موثر باشند.

☑️  در مورد واکسن هایی که از آدنوویروس بعنوان وکتور در آن استفاده می شود،در صورتی که بدن فرد،بر علیه آن نوع آدنوویروس،از قبل ایمنی داشته باشد،ممکن است واکسن در بدن فرد،عملکرد مطلوبی نداشته باشد.

☑️ ایمنی نسبت به آدنو ویروس شماره ۵،که در دوز دوم واکسن اسپوتنیک استفاده می شود،در درصد زیادی از افراد جامعه،بدلیل ابتلای قبلی به این آدنوویروس در طول زندگی،مشاهده شده است.

☑️ در حال حاضر،تنها واکسن هایی که مجوز استفاده در افراد در سن زیر ۱۸ سال را کسب کرده اند،عبارتند از: بایونتک فایزر،مودرنا

☑️ ابتلا به بیماری علیرغم انجام واکسیناسیون کامل را اصطلاحا بریک ترو(breakthrough)می گویند.

☑️ بریک ترو،پدیده غیر شایعی نیست.اما  احتمال بریک ترو منجر به بستری در بیمارستان و یا مرگ،با تزریق واکسن های استاندارد بسیار پایین است.

✍️ دکترجاویدحسینی


تاریخ انتشار: 17:23:41 1400/06/18
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه