افزایش موارد ابتلا به "سندرم قلب شکسته"، نشانه‌هایی از سرطان خون که معمولا نادیده می‌گیریم، تأثیر پروبیوتیک‌ها بر افسردگی و بهبودی کبد چرب با ترکیب‌های گیاهی.

در تازه‌های پزشکی این هفته از جمله نگاهی می‌کنیم به افزایش موارد ابتلا به "سندرم قلب شکسته"، نشانه‌هایی از سرطان خون که معمولا نادیده می‌گیریم، تأثیر پروبیوتیک‌ها بر افسردگی و بهبودی کبد چرب با ترکیب‌های گیاهی.


پزشکان آمریکایی هشدار می‌دهند که خطر ابتلا به "سندرم قلب شکسته" نسبت به دوران قبل از همه‌گیری ویروس جدید کرونا بسیار بیشتر شده است.

به گزارش نشریه بریتانیایی "پیپل"، این عارضه که پزشکان آن را کاردیومیوپاتی استرس یا نشانگان تاکاتسوبو می‌نامند، شبیه به سکته قلبی است و علائمی مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس دارد. اما بیماری قلبی علت آن نیست.

متخصصان کلینیک کلیولند در اوهایو آمریکا اعلام کرده‌اند که در ماه‌های مارس و آوریل سال جاری میلادی (۲۰۲۰) در تقریبا ۸ درصد از بیمارانی که با درد قفسه سینه و سایر علائم قلبی به بخش اورژانس مراجعه کرده بودند، کاردیومیوپاتی استرس تشخیص داده شد. این میزان ۴ تا ۵ برابر بیشتر از موارد ابتلا به کاردیومیوپاتی استرس در زمان پیش از همه‌گیری سارس-کوو۲ است.

این عارضه که یک تشخیص نسبتا جدید است و پزشکان هنوز به طور کامل آن را درک نکرده‌اند، بعد از تنش‌هایی مانند طلاق یا مرگ و تصادف یا جراحی ممکن است رخ دهد.

دکتر دیوید کاس، استاد قلب و عروق در دانشکده پزشکی دانشگاه جان‌ هاپکینز در بالتیمور آمریکا می‌گوید: «کاردیومیوپاتی استرس زمانی بروز می‌کند که عضله قلب دچار افزایش ترشح كاتكول آمین‌ها شود كه به عنوان هورمون استرس شناخته می‌شوند. کاکتول آمین‌ها که فراوان‌ترین آنها شامل اپی‌نفرین، نوراپی‌نفرین و دوپامین است، جزو هورمون‌های جنگ و گریز محسوب و از گره آدرنال آزاد می‌شوند. افزایش ترشح آنها به طور موقت باعث ضعف موقتی عضله قلب می‌شود و توانایی پمپاژ قلب را کاهش می‌دهد

به گفته دکتر کاس، خبر خوب این است كه افراد مبتلا به این سندرم معمولاً بعد از یک تا ۲ ماه بهبود می‌یابند، بدون اینكه آسیب قلبی طولانی‌مدت را تجربه کنند.


نشانه‌هایی از سرطان خون که معمولا نادیده می‌گیریم

حدود ۳۰۰ هزار نفر در جهان هر سال به انواع مختلف سرطان خون از جمله لوسمی، لنفوم و مولتیپل میلوما مبتلا می‌شوند.

 به گزارش نشریه "ریدرز دایجست"، برخی علائم این بیماری ممکن است کاملا نادیده گرفته شود و تشخیص را به تاخیر بیندازند. متخصصان تاکید می‌کنند که همه افراد باید نشانه‌های مخفی این بیماری را بشناسند و با مشاهده آنها فورا به پزشک مراجعه کنند.

کبودی مداوم و غیر قابل توضیح اغلب ناشی از مصرف برخی داروهای رقیق کننده خون یا عفونت است. اما می‌تواند هشداری برای لوسمی نیز باشد.

خونریزی غیر قابل توضیح که به راحتی متوقف نمی‌شود، می‌تواند یکی دیگر از علائم سرطان خون باشد. در افراد مبتلا به لوسمی، گلبول‌های سفید غیر طبیعی توانایی لخته شدن خون را مختل می‌کنند و منجر به خونریزی بیش از حد می‌شوند

از آنجا که بدن افراد مبتلا به لوسمی قادر به تولید گلبول‌های سفید سالم نیست، این افراد شاهد عفونت‌های مکرر هستند. این عفونت‌ها معمولا با آنتی‌بیوتیک بهبود نمی‌یابند. پس اگر تب مداوم بالای ۳۹ درجه سانتیگراد داشتید، باید به پزشک مراجعه کنید.

وقتی گره‌های لنفاوی در گردن، کشاله ران و زیر بغل متورم شوند - و متورم بمانند - بدون علائم دیگر (مانند درد گوش یا گلو) ممکن است نشانه‌ای از سرطان خون مانند لنفوم باشد.

نفخ مداوم حتی بعد از دریافت مقادیر کم غذا نیز می‌تواند یک علامت هشدار‌دهنده باشد. لوسمی لنفوسیتی حاد باعث تورم کبد و طحال و در نتیجه تورم شکم می‌شود.

اما اگر برای مدت‌‌طولانی در هنگام خواب شبانه دچار تعریق بیش از حد می‌شوید، لوسمی یا لنفوم شاید یک دلیل احتمالی باشد. سلول‌های سرطانی می‌توانند مغز را برای افزایش دمای بدن تحریک کنند. اگر در هنگام خواب به شدت عرق می‌کنید، وقت آن است که با یک متخصص خون صحبت کنید.


پروبیوتیک‌ها علائم افسردگی را کاهش می‌دهند

یک بررسی جدید نشان داده است که پروبیوتیک‌ها چه به تنهایی و چه در ترکیب با پری‌بیوتیک‌ها ممکن است به کاهش علائم افسردگی کمک کنند.

به گزارش "مدیکال نیوز تودی"، یکی از عواملی که ممکن است به افسردگی و مشکلات سلامت روان دامن بزند، محور میکروبی روده-مغز است.

محور میکروبی روده-مغز رابطه بین میکروبیوم روده فرد میکروارگانیسم‌هایی که در روده فرد زندگی می‌کنند - و سیستم عصبی مرکزی (CNS) را توصیف می‌کند. متخصصان گمان می‌کنند که سلامت یا عدم سلامت میکروبیوم روده ممکن است بر اختلالات CNS از جمله افسردگی تأثیر بگذارد.

دو عامل مهم در حفظ سلامتی میکروبیوم روده، پری‌بیوتیک‌ها و پروبیوتیک‌ها هستند. پروبیوتیک‌ها همان باکتری‌های مفید دستگاه گوارش هستند و موجب کاهش رشد باکتری‌های مضر می‌شوند. پری‌بیوتیک‌ها برای تحریک رشد پروبیوتیک‌ها ضروری هستند.

پروبیوتیک‌ها در غذاهای تخمیر شده یا ماست و کفیر موجودند. از مهمترین منابع غذایی حاوی پری‌بیوتیک‌ها نیز می‌توان به پیاز، سیر، سویا، کاسنی، حبوبات، قارچ، موز، کنگر فرنگی، جو دوسر خام و گندم سبوس‌دار اشاره کرد.

محققان کالج دانشکده پزشکی ساسکس و برایتون در بریتانیا در یک متاآنالیز ۱۷ ساله بر روی افراد بالای ۱۸ سال به این نتیجه رسیدند که سطح دو نوع باکتری کوپروکوکوس و دیالیستر در افراد مبتلا به افسردگی به طور مداوم کاهش می‌یابد. بنابراین در کنار سایر روش‌های درمانی، مصرف پروبیوتیک‌ها به تنهایی و یا در ترکیب با پری‌بیوتیک‌ها به طور موثری علائم افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، حفظ سلامتی میکروبیوم روده می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به شرایط پزشکی مزمنی شود که اغلب همراه با افسردگی است؛ از جمله سندرم روده تحریک‌پذیر.


ترکیب‌های گیاهی چطور کبد چرب را درمان می‌کند؟

کبد چرب یکی از شایع‌ترین اختلالات کبدی است و تقریبا ۲۵ درصد جمعیت جهان به آن مبتلا هستند. این بیماری از مهمترین عوامل ابتلا به نارسایی کبد، سیروز و سرطان کبد است.

به گزارش "هلث لاین"، کبد چرب الکلی وابسته به نوشیدن مقادیر زیاد الکل و نوع غیر الکلی بیشتر در افراد چاق شایع است. با این حال صرف نظر از نوع، یکی از راه‌های درمان‌ کبد چرب، دریافت مقادیر کافی برخی میوه‌ها و سبزیجات است: بروکلی، گل کلم، جوانه بروکسل  و کاهو.

این سبزیجات منبع اصلی گلوتاتیون هستند که باعث تحریک آنزیم‌های مسئول پاکسازی سموم کبد می‌شوند.

مطالعات نشان داده که کسانی که به طور مرتب قهوه می‌نوشند، دچار آسیب‌های کبدی کمتری هستند. به نظر می‌رسد کافئین میزان آنزیم‌های غیر طبیعی کبدی را کاهش می‌دهد.

پروتئین سویا حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام ایزوفلاون است که به بهبود حساسیت به انسولین و کاهش سطح چربی‌ها در بدن کمک می‌کند. آب پنیر نیز سرشار از پروتئین است. یک مطالعه نشان داده که چربی کبد در زنان مبتلا به چاقی که ۶۰ گرم پروتئین آب پنیر را هر روز به مدت ۴ هفته می‌خورند، ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

آووکادو دارای چربی‌های سالم است و مواد شیمیایی موجود در آن آسیب کبدی را کُند می‌کند. در ضمن مصرف مقادیر زیادی روغن زیتون سطح آنزیم‌های کبد را بهبود می‌بخشد.

مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ سطح چربی کبد و لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) را در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی بهبود می‌بخشد. ماهی سالمون، گردو و دانه‌های کتان سرشار از این چربی‌ها هستند.

اما چای سبز؛ نوشیدن روزانه ۵ تا ۶ لیوان چای سبز به لطف آنتی‌اکسیدان‌هایی از جمله کاتچین، به پایین آمدن چربی کبد و چربی کل بدن کمک می‌کند.


 نویسنده الینا فرهادی

لینک منبع: https://p.dw.com/p/3fL2J


تاریخ انتشار: 20:5:28 1400/06/08
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه