ضریب خطر ابتلا به کرونا در مازندران به ۲ برابر آمار میانگین کشوری رسیده است

ساری - ایرنا - مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اوضاع شیوع ، ابتلا و بستری بیماران کرونایی استان را فوق بحرانی توصیف کرد و گفت: ضریب خطر ابتلا به بیماری کووید 19 در این خطه به ازای هر یکصد هزار نفر ۲۵ نفر است که دو برابر آمار میانگین کشوری می باشد.

 

دکتر سیمین بابایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  وضعیت مازندران با توجه به آمار ابتلا حادتر از سایر نقاط کشور است، افزود: مازندران اولین استان کشور در افزایش تعداد بستری نسبت به جمعیت آن است.

وی توضیح داد: ضریب خطر که به تعداد بستری روزانه در بیمارستان  به ازای هر صد هزار نفر جمعیت اطلاق می شود در مازندران به ۲۵ نفر رسیده است ،در حالی که این عدد در متوسط کشور ۱۲ نفر است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران  با بیان این که وضعیت کرونایی در شهر آمل از سایر نقاط استان وخیم تر گزارش شده است، بیان داشت:  طبق آمار رسمی ، شهرستان آمل با ضریب خطر بالای ۴۰ نفر به ازاری صد هزار نفر جمعیت بدترین شهر استان از نظر تعداد بستری و شیوع کرونا است.

وی ادامه داد: در برخی از شهرها همچون ساری و قائمشهر نیز ضریب خطر بالای ۳۰ می باشد که نشان دهنده وخامت اوضاع کرونایی در این شهرستان های پرجمعیت است.

دکتر بابایی خاطر نشان کرد: در سیستان و بلوچستان ضریب خطر در اوج بیماری  کرونا به ازای صد هزار نفر هشت نفر بوده است و این مساله حاکی از این است که اگرچه مازندران  همچنان همه خدمات بهداشتی و درمانی درحال ارایه است اما با حجم بالای ابتلا و بستری تا این لحظه بحران مدیریت کند دور از انتظار نیست.

وی تاکید کرد: ادامه تلاش برای کنترل بحران به همراهی مردم نیاز دارد زیرا دیگر تخت خالی در بیمارستان ها باقی نمانده است و با توجه به محدودیت کادر درمان و امکاناتی نظیر اکسیژن امکان ایجاد بیمارستان صحرایی در همه شهرها وجود نخواهد داشت.

مدیر روابط عمومی دانشگاه مازندران افزود:  با توجه به شرایط فوق حاد استان و پرشدن تخت های بیمارستان های استان توسط بیماران کرونایی در حال حاضر باید ظرفیت بستری موقت را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه تاکنون بیمارستان صحرایی یا نقاهتگاهی خارج از بیمارستانها در حوزه  زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران ایجاد نشده است ،گفت: امیدواریم با همراهی مردم و رعایت پروتکل های بهداشتی و قرنطینه توسط افراد مبتلا به برپایی این نوع نقاهتگاه نیاز نداشته باشیم.

سرعت ۲ برابری واکسیناسیون در مازندران

دکتر بابایی همچنین به سرعت ۲ برابری واکسیناسیون در استان اشاره کرد و افزود: میانگین واکسیناسیون گروه های هدف در کشور ۱۹ درصد است ولی در مازندران حدود ۳۳ درصد از گروه هدف واکسینه شدند.

وی افزود: خوشبختانه سرعت واکسیناسیون در استان شتاب بالایی دارد که امیدواریم در هفته های آینده با واکسینه شدن بیش از نیمی از گروه هدف سرعت شیوع ویروس را کاهش دهیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید کرد: بر خلاف تصور افراد زیاد جامعه واکسینه شدن به معنای مصونیت کامل در برابر ویروس کرونا نیست و افراد واکسینه شده حتما باید از ماسک استفاده کنند.

  موج پنجم کرونا در مازندران مانند سراسر کشور ناشی از شیوع ویروس هندی یا سویه دلتا است که سرعت سرایت بسیار بیشتری دارد و گروه‌های سنی کودک و نوجوان را نیز درگیر می‌کند. این سویه از کرونا تا کنون تمام رکوردهای ثبت شده از سویه‌های ووهان و انگلیسی در مازندران را شکسته و همچنان زیر سایه بی‌توجهی‌های مردم و سفرهای پرتعداد مسافران و خوش‌نشینان به مازندران، با سرعت در حال افزایش آمارهای کرونایی است.

تعداد بستری‌شدگان کرونایی مازندران در ۲۴ ساعت گذشته با اضافه شدن ۱۵۲ نفر دیگر به مجموع بستری‌شدگان کرونایی این استان از مرز چهار هزار نفر نیز گذشت تا رکوردشکنی‌های سویه هندی کرونا در مازندران همچنان ادامه داشته باشد.

در حال حاضر ۲۰ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران نیز در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و تنها دو شهرستان سیمرغ و نور دارای رنگ نارنجی کرونایی هستند.

 
منبع: ایرنا



تاریخ انتشار: 22:26:5 1400/05/16
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه