آزمایش  تکه تکه شدن DNA اسپرم (DFI)
💕Sperm DNA fragmentation (DFI)💕
برای اندازه گیری شاخص آسیب به ماده ژنتیکی DNA داخل اسپرم از تست DFI استفاده می شود. در حقیقت این تست شاخص تجزیه و تکه تکه شدن DNA موجود در اسپرم را نشان می دهد که برای ارزیابی کیفیت مایع منی و بررسی ناباروری استفاده می شود.

✔️تکه تکه شدن DNA اسپرم یکی از دلایل احتمالی ناباروری مردان است؛ چرا که یکپارچگی DNA پدر برای رشد طبیعی جنین ضروری است. همچنین، مطالعات زیادی وجود دارد که درجه ی بالای تکه تکه شدن DNA اسپرم را به مشکلات باروری یا نرخ پایین بارداری در درمان های ART مرتبط می کند.

✔️تحقیقات و بررسی های انجام شده نشان داده است که وجود DNA تکه تکه شده در اسپرم بر پتانسیل باروری مردانه و رشد جنین تأثیر می گذارد. همچنین این عامل می تواند دلیلی برای شکست IVF و سقط مکرر جنین باشد.

✔️شاخص DFI بالا به طور کلی در مردان با سن بالا، التهاب اندام تناسلی خارجی و واریکوسل، سبک زندگی ناسالم مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل و تشعشعات و آلودگی محیطی ایجاد می شود.

✔️حدود 50 درصد از مشکلات ناباروری از طرف مرد می باشد. تست DFI، مایع منی را از لحاظ غلظت، تحرک و مورفولوژی اسپرم (شکل و اندازه اسپرم) ارزیابی و بررسی می کند و یک روش اصلی برای تشخیص ناباروری مردان می باشد. با این وجود، این تست جزئیات خاصی در مورد ساختار ژنتیکی اسپرم که برای رشد طبیعی جنین مهم است، ارائه نمی دهد. از این رو، درجه بالاتر آسیب DNA در مواد اسپرم سلولی ممکن است دلیلی برای ناباروری مردان باشد که ارزیابی‌های رایج توسط متخصص IVF نمی تواند آن را مشخص کند.

💥باید به این نکته توجه داشت که تکه تکه تکه شدن DNA اسپرم هیچ تاثیری بر سلامت شریک جنسی ندارد.💥

✔️مولکول DNA اسپرم به دلایل مختلفی می تواند یکپارچگی خود را از دست بده و تکه تکه شود که علل ایجاد این عارضه می تواند به عوامل داخلی و یا خارجی طبقه بندی شود.

✔️از عوامل داخلی می توان به دلیل بسته بندی نامناسب مواد ژنتیکی در چرخه تولید اسپرم، مکانیسم مرگ سلولی، حضور زیاد رادیکال های آزاد و … اشاره کرد.

✔️عوامل خارجی نیز شامل تب بالا، دمای بالای بیضه، سیگار کشیدن، وجود واریکوسل، عامل هورمونی، سن بالا، بیماری مرتبط با درمان های خاص مانند شیمی درمانی یا رادیوتراپی، یا آلودگی محیطی می باشد.

✔️این موارد همگی می توانند DNA اسپرم را تغییر داده و توانایی آنها برای لقاح پس از انزال را کاهش دهند.

✔️تست DFI به ما کمک می کند که ناباروری مردان را به ویژه در موارد زیر تشخیص دهیم:

◼️ناباروری بدون دلیل
◻️زوج هایی با سابقه رشد جنین ضعیف یا متوقف شده
◼️چندین دوره ناموفق ART (لقاح آزمایشگاهی)
 ◻️سقط جنین مکرر
◼️سن بالا در مرد
◻️واریکوسل
◼️تجزیه و تحلیل غیر طبیعی منی
◻️مصرف مواد مضر مانند تنباکو، الکل، اشعه و غیره.

◀️نحوه انجام آزمایش DFI

✔️شاخص تکه تکه شدن DNA اسپرم (DFI) از طریق یک آزمایش ساده، شبیه ارزیابی مایع منی، قابل اندازه گیری است. روند انجام این آزمایش به ترتیب عبارت است از: گرفتن نمونه از مایع منی و ارزیابی شاخص تکه تکه شدن DNA اسپرم

◀️لزوم انجام تست DFI

✔️این آزمایش به عنوان یک درمان سیستماتیک همان ابتدا توسط متخصصان ناباروری توصیه نمی شود. با این حال متخصصان در هنگام مواجهه با موارد زیر از این تست استفاده می کنند:

◼️پس از شکست در درمان های کمک باروری
◻️برای انجام IUI، IVF یا ICSI
◼️وجود واریکوسل بالینی
◻️افرادی که سیگار می کشند
◼️عفونت های مکرر دستگاه تناسلی
◻️ناباروری بدون دلیل
◼️سن بالای 40 سال
◻️سقط مکرر (حداقل 2 مورد)
◼️قرار گرفتن در معرض عوامل شیمیایی سمی و یا رادیوتراپی و شیمی درمانی.

منبع: کانال علوم آزمایشگاهی و بیولوژی


تاریخ انتشار: 17:53:8 1402/04/15
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه