پیامد تغییر سطح استروژن در مردان
استروژن یک هورمون ضروری است که بدن به آن نیاز دارد. اما تغییرات سطح این هورمون در بدن می‌تواند باعث مشکلات سلامتی در مردان و زنان شود.

✔️استروژن یک هورمون جنسی است که هم در مردان و هم در زنان یافت می‌شود. اما میزان استروژن در زنان بالاتر از مردان است. تخمدان‌ها، بیضه‌ها، سلول‌های چربی و غدد فوق کلیوی استروژن تولید می‌کنند.

✔️این هورمون برای بلوغ زنان و کنترل چرخه قاعدگی مهم است. استروژن برای دستگاه تناسلی مردان نیز مهم است. به طور کلی سه نوع استروژن در بدن وجود دارد:
◼️استرادیول (estradiol) که شکل اصلی استروژن است.
◻️استریول (estriol) که شکلی از استروژن است و عمدتاً در دوران بارداری تولید می‌شود.
◼️استرون (estrone) که در مقادیر بالاتر در زنان یائسه یافت می‌شود.

✔️در بین این سه نوع استروژن، بدن مردان اغلب حاوی استرادیول است. این هورمون در بدن مردان وظایف زیر را بر عهده دارد:

◼️تنظیم میل جنسی
◻️دستیابی به نعوظ
◼️تولید اسپرم
◻️عملکرد بیضه

✔️استروژن همچنین می‌تواند به کنترل سطح کلسترول و حفظ سلامت استخوان و قلب کمک کند. همچنین بر خلق و خو، پوست و سایر بافت‌های بدن نیز تأثیر می‌گذارد.

✔️مقدار استروژنی که یک مرد باید داشته باشد به سن و سابقه سلامتی آن‌ها بستگی دارد. دو نوع اصلی استروژن در مردان وجود دارد: استرون و استرادیول. مقادیر بر حسب پیکوگرم در میلی لیتر (pg/ml) اندازه گیری می شود. میانگین های معمول هر کدام در مردان در جدول ضمیمه ذکر شده است.

✔️اکثر مردان تصور می‌کنند که سطح تستوسترون تأثیر زیادی بر سلامتی آن‌ها دارد. تستوسترون برای سلامت مردان حیاتی است. مردان در صورت کاهش سطح تستوسترون ممکن است طیف وسیعی از مشکلات سلامتی را تجربه کنند. اما چیزی که ممکن است اکثر مردان ندانند این است که سطح استروژن نیز می تواند نقش مهمی در سلامت کلی آن‌ها داشته باشد.

✔️استروژن در بیضه‌ها، مغز، پوست و استخوان‌های مردان ساخته می‌شود. برای تولید استروژن، این اندام‌ها با استفاده از آنزیمی به نام آروماتاز، تستوسترون را به صورت شیمیایی به استروژن تبدیل می‌کنند. از آنجایی که تامین تستوسترون برای این تبدیل ضروری است، سطوح پایین تستوسترون می‌تواند منجر به سطوح پایین‌تر استرادیول و دیگر استروژن‌ها شود.

◀️استروژن بالا در مردان

✔️بدن مردان برای عملکرد صحیح به استروژن نیاز دارد. اما استروژن بیش از حد می‌تواند باعث مشکلات سلامتی شود. افزایش استروژن در مردان ممکن است به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

◼️دیابت
◻️تومورهای غدد فوق کلیوی یا بیضه‌ها
◼️پرکاری تیروئید
◻️سیروز
◼️سندرم بیش از حد آروماتاز و مصرف الکل نیز ممکن است از دلایل افزایش استروژن در بدن مردان باشد.

💥سندرم بیش از حد آروماتاز (Aromatase excess syndrome) به معنای افزایش سطح هورمون جنسی زنانه استروژن، در مردان و زنان است. مردان مبتلا به سندرم بیش از حد آروماتاز، بزرگ شدن سینه (ژنیکوماستی) را در اواخر کودکی یا در نوجوانی تجربه می‌کنند.💥

✔️علائم سطوح بالای استروژن مردان عبارتند از:

◼️تورم یا بزرگ شدن بافت پستان که به نام ژنیکوماستی (gynecomastia) نیز شناخته می‌شود
◻️اختلال در نعوظ
◼️ناباروری
◻️افسردگی
◼️بلوغ تاخیری
◻️کوتاهی قد

✔️تحقیقات در مورد تأثیر استروژن بر میگرن نشان می‌دهد که مردان با سطوح استروژن بالا ممکن است در معرض خطر ابتلا به میگرن باشند. اما برای تأیید این یافته‌ها به مطالعات بیشتری نیاز است.

◀️استروژن پایین در بدن مردان

✔️سطوح پایین استروژن در مردان نیز می‌تواند مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کند. هیپوگنادیسم می‌تواند دلیل کاهش استروژن مردان باشد.

✔️علائم کاهش استروژن مردان عبارتند از:

◼️کاهش میل جنسی
◻️چربی اضافی اطراف شکم
◼️کاهش تراکم استخوان
◻️پوکی استخوان
◼️همچنین محققان دریافته‌اند که مردان مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سطوح پایین‌تری از تستوسترون و استروژن دارند.


✔️تحقیقات بیشتری برای تایید علائمی که استروژن پایین می‌تواند در بدن مردان داشته باشد، مورد نیاز است.



تاریخ انتشار: 11:2:0 1402/06/26
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه