تفاوت آزمایش hpv با آزمایش پاپ اسمیر در چیست؟

ویروس اچ پی وی یا پاپیلومای انسانی که مختصر شده کلمه human papilloma virus  است، یکی از عفونت های متداول در بدن انسان می باشد و آزمایش پاپ اسمیر هم یک آزمایش غربالگری برای تشخیص سرطان دهانه رحم می باشد که به زنان بالای 30 سال که رابطه جنسی دارند توصیه می شود به صورت همزمان آزمایش hpv و پاپ اسمیر را انجام دهند. در ادامه مقاله با این دو آزمایش و تفاوت های آن آشنا می شویم.

 

تفاوت این دو آزمایش در چیست؟

آزمایش پاپ اسمیر نوعی بررسی سلولی برای شناسایی تغییرات احتمالی سلول های دهانه ی رحم است و آزمایش hpv تشخیص وجود ویروس پاپیلوما (یا زگیل تناسلی) در این بافت است. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید برروی لینک آزمایش hpv کلیک کنید.

درواقع آزمایش پاپ اسمیر به منظور تشخیص ویروس HPV انجام می پذیرد نه به دلیل تغییرات یاخته ای یا سلولی. جالب است بدانید این آزمایش بر روی همان نمونه پاپ اسمیر انجام می پذیرد و نیازی به گرفتن نمونه جداگانه وجود ندارد. در نتیجه با توجه به صلاح دید پزشک معالج می توانید همزمان هم آزمایش اچ پی وی و هم آزمایش پاپ اسمیر را با یک بار نمونه گیری انجام دهید. به انجام همزمان تست پاپ اسمیر و تست hpv که به آن co-testing می‌گویند و روشی برتر برای یافتن زود هنگام سرطان دهانه ی رحم و ضایعات پیش بدخیمی در زنان بالای ۳۰ سال است.

منبع: وبسایت آزمایشگاه مندل



تاریخ انتشار: 13:14:5 1402/01/24
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه