چکاپ کامل مردان
لیست کامل آزمایشات چکاپ
آزمایشات چکاپ در هر نوعی از جنسیت و سن افراد برای سهولت در تشخیص دقیق و موثر انواع مشکلات و بیماری ها به انواع مختلف و تعداد بالایی تقسیم بندی شده اند که در ادامه بر اساس دسته بندی های پزشکی به ارائه لیست کامل آزمایش کامل می پردازیم.

چکاپ کامل مردان (سطح اول)
CBC: آزمایش CBC یا شمارش کامل سلول های خونی، برای بررسی وضعیت کلی سلامتی شما و همچنین تشخیص رنج وسیعی از بیماری های مختلف مانند عفونت، آنمی و کم خونی و لوسمی ها، مورد استفاده قرار می گیرد.
FBS: آزمایش FBS یا قند خون ناشتا سطح قند یا گلوکز خون را ارزیابی می‌کند. متخصص این تست را برای کمک به تشخیص دیابت و سایر مشکلات بررسی مینماید.
TG: تری گلیسیرید نوعی چربی در بدن است. سطوح بالای تری گلیسیرید ممکن است خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.
Cholesterol: مقدار ترکیبی کلسترول ها و کلسترول (LDL) و کلسترول (HDL) در خون.
HDL: HDL که به عنوان کلسترول “خوب” در نظر گرفته می شود، به خلاص شدن از شر کلسترول “بد” LDL کمک می کند.
LDL: همچنین به عنوان کلسترول “بد” شناخته می شود، LDL منبع اصلی انسداد در شریان ها است.
AST: AST آنزیمی است که بیشتر در کبد یافت می شود. این تست می تواند به پزشک شما در تشخیص آسیب یا بیماری کبد کمک کند.
ALT: آزمایش ALT یک آزمایش خون است که آسیب کبدی را بررسی می کند.
ALP: ALP آنزیمی است که در سراسر بدن یافت می شود، اما بیشتر در کبد، استخوان ها، کلیه ها و دستگاه گوارش یافت می شود.
Urea/ Creatinine: اوره و کراتینین اغلب اولین آزمایشاتی هستند که برای بررسی میزان توانایی کلیه ها در فیلتر کردن مواد زائد از خون شما استفاده می شود.
Urine analysis: این برای تشخیص و مدیریت طیف گسترده ای از اختلالات، مانند عفونت های دستگاه ادراری، بیماری های کلیوی و دیابت استفاده می شود.
ESR: میزان  رسوب گلبول قرمز (ESR)، یک آزمایش خون است که می تواند فعالیت التهابی در بدن شما را نشان دهد.

چکاپ کامل مردان (سطح دوم)
Uric Acid: سطوح بالای اسید اوریک می تواند باعث اختلالات دیگری از جمله سنگ کلیه و نارسایی کلیه یا التهاب دردناک در داخل و اطراف مفاصل شود.
Na: سدیم هم الکترولیت و هم ماده معدنی است. به حفظ تعادل آب و الکترولیت بدن کمک می کند. سدیم همچنین در نحوه عملکرد اعصاب و عضلات مهم است.
K: پتاسیم یک الکترولیت است که برای عملکرد صحیح عضلات و اعصاب ضروری است.
Ca: آزمایش خون کلسیم به تشخیص بیماری هایی که بر استخوان ها، قلب، اعصاب، کلیه ها و سایر اندام های شما تأثیر می گذارند کمک می کند.
Phos: فسفات خون برای تولید انرژی، عملکرد عضلات و اعصاب و رشد استخوان حیاتی هستند. همچنین نقش مهمی به عنوان بافر دارند و به حفظ تعادل اسید و باز بدن کمک می کنند.
Mg: منیزیم یک الکترولیت مهم است که برای عملکرد مناسب عضلات، اعصاب و آنزیم ها مورد نیاز است.
Zinc: روی برای سنتز پروتئین، عملکرد آنزیم مهم است و نقش ساختاری در پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک دارد. روی برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی و مغز ضروری است.
CRP: سطح بالای CRP در خون می تواند نشانگر التهاب باشد.
ESR: نرخ رسوب گلبول قرمز (ESR)، یک آزمایش خون است که می تواند فعالیت التهابی در بدن شما را نشان دهد.
CPK: هنگامی که سطح کل CPK بسیار بالا است، اغلب به این معنی است که آسیب یا استرس به بافت عضلانی، قلب یا مغز وارد شده است.
LDH: سطوح بالاتر LDH در خون ممکن است نشانه آسیب بافتی یا بیماری باشد.
T3(ECL): آزمایش T3 اغلب برای تشخیص پرکاری تیروئید، وضعیتی که در آن بدن هورمون تیروئید بیش از حد تولید می کند، استفاده می شود.
T4(ECL): آزمایش T4 به عنوان بخشی از ارزیابی عملکرد تیروئید انجام می شود. همچنین به عنوان تیروکسین شناخته می شود که توسط غده تیروئید تولید می شود و به کنترل متابولیسم و   رشد کمک می کند.
TSH(ECL): آزمایش هورمون محرک تیروئید (TSH) یک آزمایش خون رایج است که برای ارزیابی عملکرد غده تیروئید استفاده می شود.
Vitamin D(ECL): سطوح غیر طبیعی ویتامین D می تواند نشان دهنده اختلالات استخوانی، مشکلات تغذیه، آسیب اندام ها یا سایر شرایط پزشکی باشد.
Fe: آهن (Fe) یک ماده معدنی مورد نیاز برای هموگلوبین، پروتئین موجود در گلبول های قرمز خون است که اکسیژن را حمل می کند. آهن همچنین برای انرژی، عملکرد خوب عضلات و اندام ها مورد نیاز است.
TIBC: آزمایش ظرفیت اتصال آهن کامل (TIBC) توانایی خون را برای چسبیدن به آهن و انتقال آن در سراسر بدن اندازه گیری می کند.
Ferritin(ECL): آزمایش فریتین به پزشک کمک می کند تا بفهمد بدن شما چقدر آهن ذخیره می کند.
Albumin: آلبومین رایج ترین پروتئین موجود در پلاسمای خون است. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که خون در شریان ها و سیاهرگ ها باقی می ماند و به حمل هورمون ها، ویتامین ها و آنزیم ها در سراسر بدن کمک می کند.
Total Protein: آزمایش پروتئین کل میزان پروتئین موجود در خون شما را اندازه گیری می کند. پروتئین ها برای سلامت و رشد سلول ها و بافت های بدن مهم هستند.
ANA: آزمایش ANA برای کمک به تشخیص اختلالات خود ایمنی، از جمله: لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) استفاده می‌شود. این شایع‌ترین نوع لوپوس است، یک بیماری مزمن که بخش‌های مختلف بدن از جمله مفاصل، رگ‌های خونی، کلیه‌ها و مغز را درگیر می‌کند.
Anti ccp: آنتی بادی های CCP پروتئین هایی هستند که بخشی از حمله سیستم ایمنی بدن به بافت ها و سلول های سالم مانند مفاصل هستند و بویژه در تشخیص آرتریت روماتوئید استفاده می شود.
RF: این آزمایش فاکتور روماتوئید را در خون تشخیص داده و اندازه گیری می کند و ممکن است همراه با سایر آزمایش ها برای کمک به تشخیص آرتریت روماتوئید استفاده شود.
Hb A1C: آزمایش هموگلوبین A1c میانگین سطح قند خون شما را در ۲ تا ۳ ماه گذشته نشان می‌دهد.

آزمایش چکاپ (سطح پنجم (آزمایش های اختصاصی هورمونی مردان (بالای ۴۰سال)))
PSA Total(ECL): توتال PSA (آنتی ژن اختصاصی پروستات) در آزمایشگاه نشانگر تومور عمدتاً در مدیریت سرطان پروستات استفاده می‌شود.
PSA Free(ECL): آزمایش‌های آنتی ژن آزاد اختصاصی پروستات (PSA) می‌تواند به تشخیص علائم سرطان پروستات کمک کند.



تاریخ انتشار: 11:24:35 1402/06/26
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه