تزریق واکسن سینوفارم در زنان باردارطبق نظر سازمان بهداشت جهانی ، هنوز اطلاعات قابل دسترسی از اثربخشی و بی خطر بودن واکسن سینوفارم در زنان باردار وجود ندارد. با این وجود تزریق این واکسن توصیه می شود.


هرچند که واکسن های غیر فعال به همراه ادجوانت به طور روتین در سبد واکسیناسیون زنان باردار وجود دارد و بصورت مستند مشخص شده که این واکسن ها در زنان باردار بی خطر هستند.

◀️این واکسن ها عبارتند: از واکسن آنفلوآنرا غیر فعال، واکسن فلج اطفال تزریقی و هاری می باشد.

بنابراین به نظر می رسد که مانند این واکسن ها ، تجویز واکسن سینوفارم در زنان باردار (و شیرده) ایمن بوده و اثربخشی مشابه ای با زنان غیر باردار باید داشته باشد.

بنابراین سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که در زنان باردار واکسن سینوفارم تزریق شود، وقتی که مزایای آن وزنه بالاتری نسبت به عوارض احتمالی آن داشته باشد.

همیشه به زنان باردار توضیح دهید، که بیماری کووید-19 چه خطراتی برای زنان باردار و جنین شان دارد و چه عوارضی را می تواند برای هر دو ایجاد کند و در نتیجه این افراد جزو گروه پر خطر از نظر این بیماری قرار دارند.



🔻سازمان بهداشت جهانی توصیه نمی کند:

🔸 انجام تست بارداری قبل از تجویز واکسیناسیون در زنانی که شک به بارداری دارند.

🔸 تاخیر انداختن بارداری بدلیل تجویز واکسن،

🔸 ختم بارداری بدلیل تجویز واکسن،

🔸 قطع شیردهی بدلیل واکسیناسیون.



🔻دوز تجویزی در زنان باردار:

مشابه سایر افراد بزرگسال می باشد. بعبارتی دو دوز (0.5 میلی لیتری) به فاصله 3 الی چهار هفته از همدیگر به این بیماران تجویز شود.

تجویز زودتر و یا دیرتر از این فاصله منجر به تکرار واکسیناسیون از اول نمی شود (فقط ممکن است کمی اثر بخشی اش نسبت به حالت استاندارد 3 الی 4 هفته ای کاهش یابد).



🔻ضریب اثر بخشی و یا افیکسی

◀️برای بیماری علامتدار و بستری شدن در بیمارستان 79%

◀️برای مرگ و میر 90%


✅لازم به ذکر است تاکنون هیچ عارضه خیلی شدیدی از تزریق این واکسن گزارش نشده است.

✍️آقای دکتر سارنگ یونسی( دکترای علوم آزمایشگاهی )

تاریخ انتشار: 4:26:56 1400/09/14
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه